Title (deu): Preismanagement für E-Books

Author: Forster, C. (Christopher)

Description (deu): St. Pölten, FH-Stg.Medienmanagement, Master Thesis, 2011

Description (deu): Diese Arbeit befasst sich mit der Fragestellung, wie hoch die Zahlungsbereitschaft von RezipentInnen für E-Books ist und wie darauf aufbauend eine richtige Preisgestaltung sei-tens der Verlage für ihre angebotenen E-Books aussehen könnte. Hintergrund hierfür ist, dass die meisten Verlage aktuell noch keine Preisstrategie für ihre angebotenen E-Books haben und sich der Preis nur an dem Verkaufspreis des gedruckten Buches orientiert. Im theoretischen Teil der Arbeit werden der Buch- und E-Book-Markt vorgestellt und Grundlagen zum Preismanagement erläutert. Im empirischen Teil der Arbeit wird die Zahlungsbereitschaft der RezipentInnen für E-Books durch eine Papier- und Onlinebefragung untersucht und auf der Grundlage dieser Ergebnisse werden den Verlagen Möglichkeiten für eine richtige Preisgestaltung ihrer E-Books aufgezeigt.

Description (eng): This thesis deals with the question of how high the recipients’ willingness to pay for e-books is and how an according price policy by the publishers offering their e-books could look like. Background to this question is the fact that most publishers currently do not have a price policy for their e-books offered yet and that the prices are solely based on the sell-ing prices of the printed versions. The theoretical part of the thesis introduces the book and the e-book markets and explains basic principles regarding price management. The empirical part of the thesis analyzes the recipients’ willingness to pay for e-books through a paper and online survey. On the basis of the evaluation results, the publishers are presented opportunities for proper pricing of their e-books.

Object languages: German

Date: 2011

Rights: © All rights reserved

Classification: Preispolitik ; Elektronisches Buch

Permanent Identifier