Title (deu): Events im Museum

Author: Göllner, S. (Stefanie)

Description (deu): St. Pölten, Masterlehrgang Eventmanagement, Masterarbeit, 2016

Description (deu): Die Chancen und Risiken des Eventmanagements in Wiener Kunstmuseen sind so vielfältig wie das breite Repertoire an Veranstaltungen das darin umgesetzt wird. Diese Thesis setzt sich praxisbezogen mit den Chancen und Risiken des Eventmanagements in Wiener Kunstmuseen auseinander. Zunächst wird auf die beiden Fachbereiche „Eventmarketing“ und „Kulturmarketing“ theoretisch eingegangen. Dabei werden grundlegende Begriffe abgegrenzt sowie Grundlagen dieser Disziplinen vermittelt. Nachfolgend wird auf die Praxis anhand des Kapitels „Events in Kunstmuseen“, der Eventanalyse eines internen Museumsevents sowie qualitativer Interviews mit Eventmanagern und Eventmanagerinnen aus Wiener Kunstmuseen eingegangen. Abschließend findet sich im letzten Kapitel die Conclusio, welche die Erkenntnisse dieser Arbeit rückblickend zusammenfasst.

Description (eng): Chances and risks of Viennese art museums are as versatile as the extensive repertoire of events that take place there. The purpose of this master thesis is to elaborate realistically on the chances and risks in event management in Viennese art museums. To begin with, the author starts with a theoretical approach towards the disciplines “Event Marketing” and “Cultural Marketing”. Furthermore, essential terms as well as the basics of these two core disciplines will be defined. Subsequently, the chapter “Events in art museums” relates to the practical relevance of this thesis, providing an analysis of internal events and qualitative interviews with event managers of selected Viennese art museums. A short résumé can be found in the last chapter, concluding the findings of this paper retrospectively.

Object languages: German

Date: 2016

Rights: © All rights reserved

Classification: Wien, Event-Marketing, Kunstmuseum

Permanent Identifier