Titel (deu): M-Commerce und UMTS

Autor: Parycek, B. (Bernd)

Beschreibung (deu): St. Pölten, FH-StG für Telekommunikation u. Medien, Dipl.-Arb., 2002

Beschreibung (deu): Die vorliegende Arbeit wurde im Rahmen des Studienganges Medientechnik an den Fachhochschulstudiengängen St. Pölten für Telekommunikation und Medien verfasst. Die ersten zwei Kapitel dieser Arbeit dienen dazu, die Grundlagen von Mobile Commerce (in Folge kurz M-Commerce) und Universal Mobile Telecommunications System (in Folge kurz UMTS) näher zu erläutern. Das dritte Kapitel beinhaltet eine Momentaufnahme des mobilen Marktes im deutschsprachigen Raum mit Hauptaugenmerk auf einen Vergleich mit dem japanischen Markt. Im vierten Kapitel wird dann die eigentliche Aufgabenstellung abgehandelt, die Hypothese. Der Aufbruch in das mobile Zeitalter hat bereits stattgefunden, auch wenn wir zur Zeit auf technische Neuerungen und Weiterentwicklungen warten. So wird von UMTS der Schritt in ein neues Zeitalter erwartet, doch bereits jetzt ist der Weg für Mobile-Business und Mobile-Commerce geebnet. Die Vergangenheit hat uns gezeigt, dass vorhandene Technologien bei weitem nicht immer ausgeschöpft sind und noch einen großen Spielraum besitzen. Gerade in diesem Bereich sind die derzeitigen Entwicklungen ausreichend und besitzen gegenüber neuen Produkten einen klaren Vorteil: Die üblichen Startschwierigkeiten von neuen Technologien haben sie bereits hinter sich! Gerade in den letzten Wochen wird die Zukunft von UMTS wieder heftig diskutiert, da einige Netzanbieter die erhofften Starttermine bereits um einige Zeit verschoben haben. Die Angst der Betreiber mit einem Produkt, für das es noch nicht genug sinnvolle Anwendungen geschweige denn Endgeräte gibt, auf den Markt zu gehen, ist derzeit einfach noch zu groß. Auch wird man die „versprochene“ 2 MBit Übertragungsrate beim Start von UMTS sicher nur an sogenannten Hotspots 1 in Anspruch nehmen können und auch dort nur, wenn man zufällig als einziger Benutzer das Netz in Anspruch nimmt, da es sich bei UMTS um ein Shared Medium handelt und die Bandbreite durch alle Benutzer geteilt werden muss. Das größte Problem ist aber derzeit noch das Fehlen von Anwendungen und Endgeräten. In Europa wurde es leider verabsäumt, gleichzeitig mit der Entwicklung von UMTS die dafür benötigten Mobiltelefone zu bauen. Erst in den letzten Monaten wurde diese Sparte verstärkt forciert. Das wichtigste für neue Entwicklungen ist aber die Akzeptanz eines möglichst großen Marktes. So werden Netzbetreiber, welche M-Commerce und UMTS anbieten über kurz oder lang nicht nur von Geschäftsleuten leben können. Viel größer ist die Wahrscheinlichkeit, dass die derzeitigen „Top-User“ von mobilen Entwicklungen, die Kinder und Jugendlichen, den Betreibern den erwarteten Erfolg bringen werden. Doch derzeit fehlen noch die Anwendungen, abgesehen von einigen wenigen Spielen, mit denen man die Konsumenten überzeugen kann. Zur Zeit entwickeln die Netzbetreiber diese Anwendungen selber und verhindern so deren netzübergreifende Möglichkeiten. Wie man sieht, gibt es auch bei UMTS die üblichen Startschwierigkeiten, die aber sicher behoben werden können, doch heutzutage ist ein wichtiger Punkt Mangelware geworden: Zeit. Je mehr Zeit die endgültige Markteinführung in Anspruch nimmt, umso wahrscheinlicher wird es, dass bereits eine neue Technologie entwickelt wird und somit der preisintensive Kauf von UMTSLizenzen ad absurdum geführt wird. Auf jeden Fall wird es für alle
Netzbetreiber schwierig, die Startschwierigkeiten von UMTS zu beheben, da potentielle Kunden nur mit ausgereiften und sinnvollen Applikationen geworben werden können. Die Mobilfunknetzbetreiber sind daher jetzt gefordert, die Anwendungen für das zukünftige Netz zu finden. Eine Alternative ist bereits jetzt, Anwendungen für die zur Zeit zur Verfügung stehende Bandbreite die GPRS bietet, zu entwickeln und erste Erfahrungen mit mobilen Anwendungen zu gewinnen, welche dann bei Start des UMTS Netzes leicht integriert und vor allem dann hinsichtlich Grafik weiterentwickelt
werden können, die dann die höher zur Verfügung stehende Bandbreite voll
ausnützen können. Auch der Blick nach Japan und zu dem dortigen UMTS Feldversuch von I-Mode war ein Grund, um dem Entwicklungsstand in Europa ein wenig auf den Zahn zu fühlen. In Japan hat man es mit sehr einfach zu bedienenden Anwendungen geschafft, die Kunden zu begeistern und somit einen großen Markt zu erreichen. Der Erfolg von NTT DoCoMo mit I-Mode in Japan bringt uns nun auch schon zu meiner eigentlichen Aufgabe. Diese wird sein, folgende Hypothese etwas genauer zu betrachten: Kann der Erfolg von I-Mode in Japan auch auf den europäischen Raum übertragen werden?

Beschreibung (eng): This presented thesis was composed for Media Technolgy at St. Pölten University of Applied Sciences for Telecommunications and Media. The first two chapters of this thesis provide general information on the basics of mobile commerce (called M-Commerce) and Universal Mobile Telecommunications System (called UMTS). The third chapter provides an overview of the mobile market in the German-speaking countries as it presents itself today as well as a comparison with the Japanese market. The fourth chapter contains the hypothesis which will be elucidated on later. Mobile times have already started, even if we are still waiting for technical developments. We expect UMTS to be the door to a new age, however, the fundamentals for mobile business and mobile commerce have already been laid. History has shown us that existing technologies were never always fully exploited and that there is still a large potential for new ways of how to utilize them. Especially in this area the state-of-the-art features are sufficient and
have distinct advantages over new products in so far as they are already past the usual difficulties of new technologies at the point of their introduction. The future of UMTS in particular has been the central topic in latest discussions as several mobile network operators postponed the start of UMTS for several months. The fear of the operators to commence service of a product for which neither enough useful applications nor cellphones are available is still too large. Also at the time of launch of UMTS the “promised” transmission speed of 2 Mbit will only be available at so-called hot spots and only if you are the only user in the net as UMTS is a shared medium and the band width has to be shared by all users. The largest problem is currently the lack of applications and terminals. In Europe the production of cellphones, which should have taken place concurrently with the development of UMTS, was neglected and was intensified in the last few months. The main requirement for new
developments, however, is the acceptance of these developments by a market as wide as possible. The networks operators which provide Mcommerce and UMTS will not be able to maintain their business only off
business subscribers. There is a much larger possibility that the current “topusers” of mobile services, i.e. children and youths, will generate the expected revenue for the operators, but currently there are - aside from some few games - no applications available that will appeal to the customers. Currently, operators develop these applications on their own, thereby blocking crossnetwork. This presented thesis was composed for Media Technolgy at St. Pölten
University of Applied Sciences for Telecommunications and Media.
The first two chapters of this thesis provide general information on the basics of mobile commerce (called M-Commerce) and Universal Mobile
Telecommunications System (called UMTS). The third chapter provides an
overview of the mobile market in the German-speaking countries as it
presents itself today as well as a comparison with the Japanese market. The fourth chapter contains the hypothesis which will be elucidated on later. Mobile times have already started, even if we are still waiting for technical developments. We expect UMTS to be the door to a new age, however, the fundamentals for mobile business and mobile commerce have already been laid. History has shown us that existing technologies were never always fully exploited and that there is still a large potential for new ways of how to utilize them. Especially in this area the state-of-the-art features are sufficient and
have distinct advantages over new products in so far as they are already past the usual difficulties of new technologies at the point of their introduction. The future of UMTS in particular has been the central topic in latest discussions as several mobile network operators postponed the start of UMTS for several months. The fear of the operators to commence service of a product for which neither enough useful applications nor cellphones are available is still too large. Also at the time of launch of UMTS the “promised” transmission speed of 2 Mbit will only be available at so-called hot spots and only if you are the only user in the net as UMTS is a shared medium and the band width has to be shared by all users. The largest problem is currently the lack of applications and terminals. In Europe the production of cellphones, which should have taken place concurrently with the development of UMTS, was neglected and was intensified in the last few months. The main requirement for new
developments, however, is the acceptance of these developments by a market as wide as possible. The networks operators which provide Mcommerce and UMTS will not be able to maintain their business only off
business subscribers. There is a much larger possibility that the current “topusers” of mobile services, i.e. children and youths, will generate the expected revenue for the operators, but currently there are - aside from some few games - no applications available that will appeal to the customers. Currently, operators develop these applications on their own, thereby blocking crossnetwork possibilities. This shows that UMTS faces the same beginner´s problems as all other new technologies which could be sorted out if there was what there is generally lack of time. The longer the market introduction of a new product takes, the more likely it becomes that a new te chnology is being developed, therefore leading the cost-intensive buy of the UMTS licences ad absurdum. In any case the network operators will be hard pressed to solve the beginner´s problems of UMTS as potential customers will surely view these developments closely. It is now up to the networks operators to find the
applications for the future network.
One alternative is to start the development of applications for the bandwidth currently provided by GPRS now and to gain first experience with mobile applications which then can easily be integrated at the launch of the UMTS network. Further developments with special regards to the graphics will then follow which could utilize the full bandwidth then provided. Also the look towards Japan and the local UMTS field trial by i-mode was reason enough to evaluate the state of the development in Europe. In Japan customers were
attracted by easy-to-use applications, thereby reaching a large market. NTT DoCoMo´s success together with I-Mode in Japan brings us to my actual task which is to examine and evaluate the following hypothesis:
Is it possible to achieve the same success in Europe as i-mode´s in Japan?

Sprache des Objekts: Deutsch

Datum: 2002

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