Title (eng)
Enhancing communication and root cause analysis skills in healthcare through a medical murder mystery game
Development and evaluation of an Alexa skill prototype - An explorative study
Author
Thomas Tippl
Degree supervisor
Anita Kidritsch
Description (deu)
Fachhochschule St. Pölten, Masterarbeit 2023, Studiengang Digital Healthcare
Description (deu)
Einleitung: In einkommensstarken Ländern erleidet bis zu jeder zehnte*r Patient*in während des Krankenhausaufenthalts einen Schaden aufgrund iatrogener Faktoren (Slawomirski et al., 2017), wobei 50 % dieser Vorfälle sind auf vermeidbare wären (de Vries et al., 2008). Serious Games wie Murder Mystery Spiele bieten eine sichere Umgebung zum Erlernen wesentlicher Kompetenzen zur Verhinderung dieser Vorfälle, einschließlich Kommunikation, Zusammenarbeit und Ursachenanalyse, wobei diese Methode noch nicht umfassend erforscht wurde (Kavanaugh et al., 2022). Ziel: Ziel dieser Arbeit ist die Entwicklung eines leicht zugänglichen Murder Mystery Spiels als Alexa-Skill zur Verbesserung der Kommunikation und Zusammenarbeit in Gesundheitsteams. Methode: Die Masterarbeit wurde in drei aufeinanderfolgenden Schritten durchgeführt: narrative Literaturrecherche, Prototypenentwicklung und Prototypentests. Der entwickelte Prototyp wurde auf Benutzerfreundlichkeit (SUS), Benutzererfahrung (UEQ) und die Fähigkeit zur Verbesserung der Kommunikation (quantitativer Fragebogen) getestet. Ergebnisse: Die Literaturrecherche ergab einen groben Leitfaden für die Erstellung eines medizinischen Murder Mystery Spiels von Grund auf. Die Usability-Bewertung ergab einen SUS-Score von 80,8, was dem 90. Perzentil entspricht. Die Ergebnisse des UEQ waren heterogen. Während die hedonischen Qualitäten mit einem mean-hedoic-score von 2,19 und die Attraktivität mit einem Attraktivitätsscore von 2,16 überdurchschnittlich ausfielen, lagen die pragmatischen Qualitäten mit einem mean-pragmatic-score von 1,09 über dem Durchschnitt. Der Kommunikationsfragebogen ergab, dass die Probanden das Murder Mystery Spiel die Teamarbeit als sehr positiv empfanden. Zusammenfassung: Abgesehen von der mäßigen bis schlechten Bewertung der pragmatischen Qualitäten schnitt das Murder Mystery Spiel bei der Bewertung der Benutzerfreundlichkeit und Benutzererfahrung insgesamt gut ab, verbesserte die Teamkommunikation und wurde als nützliches Instrument zur Förderung der Teamzusammenarbeit wahrgenommen.
Description (eng)
Introduction: In high-income countries, up to one in ten patients suffer harm during hospitalization due to iatrogenic factors (Slawomirski et al., 2017), with 50% of these incidents being preventable (de Vries et al., 2008). Serious games like murder mystery games offer a safe environment for learning essential competencies to prevent these incidents, including communication, collaboration and root cause analysis, however further exploration of these games is necessary as this method has not yet been extensively researched (Kavanaugh et al., 2022). Aim: This thesis has the purpose of developing an easy access murder mystery game as an Alexa skill to enhance communication and collaboration in healthcare teams. Method: The master thesis was conducted in three consecutive steps: narrative literature research, prototype development and prototype evaluation. The results of the literature research served as the basis for the development of a low-fidelity prototype which was tested for usability (SUS), user experience (UEQ) and the ability to enhance communication (quantitative questionnaire). Results: The literature review resulted in a rough guide to create a medical murder mystery from scratch. The usability evaluation resulted in a SUS-Score of 80.8, which corresponds to the 90th percentile. The results of the UEQ were heterogeneous. While hedonic qualities (stimulation, originality) with a meanhedonics-score of 2.19 and attractiveness with an attractiveness score of 2.16 were above average while pragmatic qualities (perspicuity, efficiency, dependability) were below average with a mean-pragmatic-score of 1.09. The communication questionnaire revealed that the subjects primarily considered the murder mystery game as a learning opportunity and perceived the teamwork as very positive. Conclusion: Apart from the moderate to poor rating of the pragmatic qualities, the murder mystery game performed well overall in usability and user experience evaluation, improving team communication and was perceived as a useful tool for promoting team collaboration.
Keywords (deu)
Murder Mystery SpielKommunikationGesundheitsteams
Type (eng)
Language
[eng]
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