Title (eng)
Prototypical development and evaluation of an internet-based learning and tutoring platform for emergency medical services
Author
Thomas Plöchl
Degree supervisor
Christoph Redelsteiner
Description (deu)
Fachhochschule St. Pölten, Masterarbeit 2023, Studiengang Digital Healthcare
Description (deu)
Der Rettungsdienst ist ein entscheidender Bestandteil jedes Gesundheitssystems, da er kritisch kranken oder verletzten Patienten eine schnelle und wirksame präklinische Versorgung bietet. Die Qualität der Aus- und Weiterbildung des Rettungsdienstpersonals ist entscheidend für eine qualitativ hochwertige Patient*Innenversorgung. Mit der weit verbreiteten Verfügbarkeit und Nutzung des Internets wächst das Interesse an der Nutzung von internetbasierten Lernplattformen für die Aus- und Weiterbildung. Die Ziele der Masterarbeit werden mittels drei Forschungsfragen beantwortet. Die erste Forschungsfrage befasst sich damit, herauszufinden, welche Stärken und Schwächen die Online-Lernplattformen für den Rettungsdienst aufweisen und wie Systeme verbessert werden können. Des Weiteren ist ein Ziel, vor Entwicklung des Prototyps aufzuzeigen, welche funktionellen, inhaltlichen als auch technischen Anforderungen die Lernplattform erfüllen muss. Zuletzt wird der Prototyp mittels eines standardisierten Tests evaluiert, um die Usability zu bewerten. Um die Forschungsfragen zu beantworten, werden Expert*Inneninterviews sowie Usability-Tests mit erfahrenem Rettungsdienstpersonal durchgeführt sowie der Prototyp der Lernplattform auf Basis einer WordPress-Website aufgebaut. Ergebnisse: • Online-Lernplattformen können ein wertvolles Instrument für die Aus- und Fortbildung im Rettungsdienst sein. Herausforderungen: Sicherung der Qualität der Inhalte, Interaktionen zwischen Teilnehmern, Einfacher Zugang für alle Lernenden • Die Ergebnisse des UEQ-Tests des Prototyps zeigen besser Ergebnisse gegenüber der Plattform des Roten Kreuzes. Ø Prototyp: 1,2; Ø kurse.roteskreuz.at: 0,66. Ø Delta: 0,54, Ø prozentualen Differenz: 88% • Mehrere funktionale und technische Anforderungen müssen erfüllt werden, um eine prototypische Online-Lernplattform für EMS zu entwickeln. Diese umfassen Benutzerfreundlichkeit, Benutzerinteraktion, Benutzerrollenmanagement, Bewertung und Feedback sowie eine einfache Backend-Schnittstelle.
Description (eng)
Emergency Medical Services (EMS) is a crucial component of any healthcare system, providing timely and effective pre-hospital care to critically ill or injured patients. The quality of EMS education and training is critical to the delivery of highquality patient care. With the widespread availability and use of the Internet, there is a growing interest in the use of Internet-based learning and tutoring platforms for EMS education and training. The objectives of the master thesis are answered utilising three research questions. The first research question deals with finding out which strengths and weaknesses the online learning platforms for emergency services have and how systems can be improved. Furthermore, one goal is to show which functional, content-related, and technical requirements the learning platform must fulfil before developing the prototype. Finally, the prototype will be evaluated utilising a standardized test to assess usability. To answer the research questions, expert interviews as well as usability tests with experienced rescue service personnel will be conducted and the prototype of the learning platform will be built based on a WordPress website. Results: • Online learning platforms can be a valuable tool for EMS training and education. Some challenges need to be addressed, such as ensuring the quality of the content, providing opportunities for learner interaction, and ensuring that the platforms are accessible to all learners. • The results of the UEQ usability test indicate that the prototype outperforms the current Red Cross platform. On average, the prototype scored a mean of 1,2 and the kurse.roteskreuz.at platform a mean of 0,66 across all the categories. Delta value average is 0,54 which translates to an average percentual difference of 88%. • Multiple functional and technical requirements (Usability, user Interaction, user role management, assessment and feedback, easy backend interface) must be met to develop a prototypical online learning platform for EMS.
Keywords (deu)
RettungsdienstAusbildungSanitäterPrimärversorgungWordPress
Type (eng)
Language
[eng]
Persistent identifier
License
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.ustp.at/o:5582 - Other links
https
//phaidra.fhstp.ac.at/o:5582 - Content
- RightsLicense
- DetailsUploaderResource typeText (PDF)Formatapplication/pdfCreated30.07.2024 07:41:04 UTC
- Usage statistics--
- Metadata
- Export formats