Title (de)
"Alexa, start Get Well Safely"
Subtitle (de)
Development of a learning video and a smart speech assistant quiz and evaluation of its effect on patient empowerment prior to an unplanned inpatient stay
Language
English
Description (de)
Fachhochschule St. Pölten, Masterarbeit 2022, Studiengang Digital Healthcare
Description (en)
The potential of patient’s integration in their health processes, especially concerning unplanned/acute conditions of otherwise healthy people, is not exhausted. The research question was formulated and based on this potential: To what extent can a learning video in combination with a smart speech assistant quiz improve patient empowerment prior to an unplanned inpatient stay (due to a non-chronical disease)? To answer that question, a systematic literature review was conducted on the topics of patient empowerment as well as the technical factors of the thesis: the preparation of a valuable learning video and smart speech assistant quiz. A pre- and a post-intervention questionnaire were developed and handed out to 32 participants. Both contained 18 statements to determine a patient empowerment score (answered based on a five-point Likert scale). Participants were asked to fill out the pre-intervention questionnaire first, then watch the learning video and do the smart speech assistant quiz as often as possible with a minimum of once in a time span of two-weeks, before filling out the post-intervention questionnaire. Both, the video and quiz, contained general facts and questions about patient empowerment as well as patient safety tips, conveyed using “example”-patients. All participants were reminded twice to (re-)do and (re-)watch the video and quiz. The patient empowerment score was calculated using the respondents’ mean response (on the five-point Likert scale) across all statements. The higher the score, the higher the patient empowerment level of the respective person (minimum 1, maximum 5). With an average pre-intervention patient empowerment score of 3.7 and an average post-intervention patient empowerment score of 4.3 (= a plus of 0.6), a Wilcoxon Signed-Rank test showed that the hypothesis (h1) that the intervention does have an impact can be confirmed. H0 (= no difference pre- vs. post the intervention) was rejected (p < 0.001). Cohen’s d was calculated as well – the effect size being high with d = 0.9. There are several limitations to the study and further (field) studies would be needed. Whether e.g., the measured increase in the patient empowerment levels applies to “real life” and if the intervention causes long term effects that outlast the two-week survey period cannot be determined. The literature review and results show that the full potential of improving patient empowerment levels using technology such as video and interactive audio formats is not expired. Further research and (technical) developments will hopefully continue to contribute to increasing health outcomes by (further) empowering patients. Meanwhile, the role of health-professionals and policymakers should not be forgotten as they too are part of the patient empowerment process.
Description (de)
Das Potenzial PatientInnen in ihre Behandlung und Genesung einzubinden, insbesondere betreffend ungeplante/akute Zustände ansonsten gesunder Menschen, ist nicht ausgeschöpft. Aufbauend darauf wurde folgende Forschungsfrage formuliert: Inwieweit kann ein Lernvideo in Kombination mit einem Smart-Speech-Assistenten- Quiz das Patienten-Empowerment vor einem ungeplanten stationären Aufenthalt (aufgrund einer nicht chronischen Erkrankung) verbessern? Um diese Frage zu beantworten, wurde eine systematische Literaturrecherche zu den Themen Patienten-Empowerment sowie den technischen Faktoren der Masterarbeit durchgeführt: die Erstellung eines geeigneten Lernvideos und eines Smart Speech Assistant Quiz. Ein Prä- und ein Postinterventionsfragebogen wurden entwickelt und an 32 TeilnehmerInnen verteilt. Beide enthielten 18 Aussagen, um den Patienten- Empowerment-Score zu bestimmen (zu beantworten auf einer Fünf-Punkte- Likert-Skala). Die TeilnehmerInnen wurden gebeten, den Präinterventionsfragebogen auszufüllen, sich das Lernvideo anzusehen und das Smart Speech Assistant Quiz zu machen, beides so oft wie möglich, aber mindestens einmal in einem Zeitraum von zwei Wochen. Danach wurde der Postinterventionsfragebogen verteilt. Sowohl das Video als auch das Quiz enthielten allgemeine Fakten und Fragen zum Patient-Empowerment sowie Tipps zur Patientensicherheit, die anhand von „Beispiel“-Patienten vermittelt wurden. Alle TeilnehmerInnen wurden zweimal daran erinnert, das Video und Quiz (erneut) zu machen und (erneut) anzusehen. Der Patient-Empowerment Score wurde anhand der Antworten der Befragten (auf der fünfstufigen Likert-Skala) über alle Aussagen hinweg berechnet (Mittelwert). Je höher die Punktzahl, desto höher das Patienten-Empowerment-Level der jeweiligen Person (Minimum 1, Maximum 5). Mit einem durchschnittlichen Patienten- Empowerment-Score vor der Intervention von 3,7 und einem durchschnittlichen Patienten-Empowerment-Score nach der Intervention von 4,3 (= ein Plus von 0,6) zeigte ein Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test, dass die Hypothese (h1), dass die Intervention eine Wirkung hat, bestätigt werden kann. H0 (= kein Unterschied prävs. postinterventionell) wurde verworfen (p < 0,001). Cohen’s d wurde ebenfalls berechnet – die Effektgröße ist mit d = 0,9 hoch. Es gibt mehrere Einschränkungen für die Studie und weitere (Feld-)Studien wären erforderlich. Ob z.B. die gemessene Steigerung des Patienten-Empowerments auf das „echte Leben“ zutrifft und ob die Intervention Langzeiteffekte hervorruft, die den zweiwöchigen Erhebungszeitraum überdauern, lässt sich nicht feststellen. Die Literaturrecherche und die Ergebnisse zeigen, dass das volle Potenzial zur Verbesserung des Patient-Empowerment durch den Einsatz von Technologien wie Video- und interaktiven Audioformaten noch nicht ausgeschöpft ist. Weitere Forschung und (technische) Entwicklungen werden hoffentlich weiterhin dazu beitragen, die Gesundheitsergebnisse zu verbessern, indem PatientInnen dadurch (weiter) gestärkt werden. In der Zwischenzeit sollte die Rolle von Angehörigen der Gesundheitsberufe und politischen Entscheidungsträgern nicht vergessen werden, da auch sie Teil des Patienten-Empowerment-Prozesses sind.
Keywords (de)
Patient ; Empowerment ; Geneseung ; Fragebogen
Author of the digital object
Theresia Schauerhofer
Date
01.01.2022
Adviser
Andreas Jakl
Date
01.01.2022
Licence Selected
Type of publication
Theses
Date of approbation period
2022
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.ustp.at/o:4935 - Other links
https
//phaidra.fhstp.ac.at/o:4935 - Content
- RightsLicense
- DetailsUploaderResource typeText (PDF)Formatapplication/pdfCreated20.09.2022 07:20:08 UTC
- Usage statistics--
- Metadata
- Export formats