Title (de)
Event tourism
Subtitle (de)
Impacts of cultural events on the development of a tourism destination in consideration of sustainability
Language
English
Description (de)
Masterarbeit, Fachhochschule St. Pölten 2020, Studiengang Eventmanagement
Description (de)
Das Ziel dieser Masterarbeit ist zu untersuchen, wie kulturelle Veranstaltungen die Entwicklung einer Tourismusdestination beeinflussen unter Berücksichtigung der Nachhaltigkeit. Die Sekundärforschung hat gezeigt, dass die Veranstaltungs-branche eine der am schnellsten wachsenden Bereichen im Tourismus ist (Raj et al., 2017, S. 27). Veranstaltungen sind einzigartige Attraktionen, welche die Destinationsentwicklung beeinflussen können, beispielsweise durch zusätzliche Reiseausgaben. Kulturveranstaltungen sind eine spezielle Form von geplanten Veranstaltungen und die am häufigsten recherchierte Art sind Festivals (Getz, 2008). Ein kritischer Faktor in der Veranstaltungsbranche ist die Nachhaltigkeit, welche ein weltweiter Trend ist, jedoch komplex und schwer messbar (Çoban 2016). Um der begrenzten Verfügbarkeit von Daten über die nachhaltigen Auswirkungen von Kulturveranstaltungen auf Destinationen entgegenzuwirken, wurde eine empirische Forschung angewandt. Sechs österreichische Experten und Expertinnen, aus der Veranstaltungs- und/oder Tourismusbranche, wurden ausgewählt und in Form eines halbstrukturieren Interviews zu diesem komplexen Thema befragt. Die erhaltenen empirischen Daten wurden mit der qualitativen Inhaltsanalyse von Philipp Mayring (2010) analysiert und interpretiert.
Das Ergebnis dieser Forschung deutet darauf hin, dass das Konzept der Nachhaltigkeit essentiell für den Planungsprozess von Kulturveranstaltungen ist. Während wirtschaftliche und soziokulturelle Auswirkungen schon immer von Bedeutung waren, nimmt das Bewusstsein für die ökologischen Auswirkungen stetig zu. Für eine erfolgreiche nachhaltige Veranstaltungsplanung ist das Zusammenspiel aller drei Auswirkungen sicherzustellen. Besonders wichtig dabei ist die Einbindung der lokalen Bevölkerung und Meinungsbildner, denn diese unterstützen die Veranstaltungen, zum Beispiel durch ihre Mitarbeit. Außerdem sind Veranstaltungen imagefördernd und können die Saison einer Destination positiv beeinflussen. Eine kulturelle Veranstaltung muss jedoch in die Umgebung passen um glaubwürdig und authentisch zu sein. Zusammenfassend, die Essenz für einen nahhaltigen Veranstaltungstourismus ist die Solidarität aller Beteiligten, beispielsweise die Kommunikation zwischen Veranstaltern und Tourismusbüros, um das beste Ergebnis für die Destination und Veranstaltung zu erreichen.
Description (en)
The purpose of this research paper is to investigate how cultural events contribute to the development of tourism destinations under consideration of sustainability. Research has shown that, within the tourism industry, the event industry is one of the fastest growing areas (Raj et al., 2017, p. 27). Events are unique attractions and have the power to impact the development of a destination, for example by increasing tourists’ spendings. Cultural events are a specific form of the planned events typology and the most frequently researched type of cultural events are festivals (Getz, 2008). One critical factor in the event industry is sustainability, which is an increasingly important trend worldwide but is conceptually complex and difficult to measure (Çoban 2016). There is limited availability of data about sustainability impacts on destinations caused by cultural events, which was the reason why a primary research method was chosen and applied in this work. Six Austrian subject matter experts from the event and/or tourism industry were selected and interviewed in a semi-structured way in order to obtain their opinion about this complex topic. The empirical research data gained was then analyzed and interpreted using the qualitative content analysis by Philipp Mayring (2010).
Findings of this research indicate that the concept of sustainability plays a key role in the planning process of cultural events. While economic and socio-cultural sustainability impacts have been broadly considered in the academic as well as event world, the awareness about environmental impacts is still only growing. For a successful sustainable event planning, it is essential to ensure a functioning interrelation of all three impact types. In particular the involvement of the local community is vital to be able to leverage on important opinion leaders and the local population, e.g. through temporary employments. Furthermore, events are image-makers and can positively influence the seasonality of a destination. However, a cultural event has to fit into the environment of a destination to be credible and authentic. In conclusion, the essence for sustainable event tourism is the solidarity of all stakeholders, such as the communication between event organizers and tourism offices, in order to achieve the best outcome for the destination and the event.
Keywords (de)
Kulturveranstaltung; Tourismus; Nachhaltigkeit
AC-Number
AC16260402
Author of the digital object
Viktoria Lechner
Date
01.01.2020
Adviser
Thomas Duschlbauer
Date
01.01.2020
Licence Selected
Type of publication
Master's Dissertation
Date of approbation period
2020
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.ustp.at/o:4538 - Other links
AC-Number
AC16260402https
//phaidra.fhstp.ac.at/o:4538 - Content
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