Title (en)
No Walt Disney in Japan
Subtitle (en)
How local culture influences animated movies
Language
English
Description (de)
Fachhochschule St. Pölten, Studiengang Digitale Medientechnologien, Masterklasse Postproduktion, Masterarbeit 2019
Description (en)
Hayao Miyazaki has achieved global recognition as one of the most influential individuals in the global animation scene (Cavallaro, 2015, p. 1). As someone who has had an incredibly successful career, making what could reasonably be construed as „kid’s movies”, Miyazaki (resp. Studio Ghibli, which he co-founded in 1985) often is compared to Walt Disney, one of America’s most seminal faces in the animation industry. There exist countless articles and interviews in which Miyazaki gets heralded as „the Walt Disney of Japan“, a sentiment which has ingrained itself into Western culture (Prakash Dwivedi, 2018, p. 63; Robinson, 2011; Cavallaro, 2006, p. 176; 1-12). Miyazaki even expressed his disapproval regarding his unofficial title, yet he cannot seem to discourage the comparison (Japanorama, 2002). However, aside from the fact that Walt Disney Studios acquired the distribution rights to Studio Ghibli’s work in 1996 (Animation World Magazine, 1996), which likely originated the prevalent analogy, is it a justifiable assertion to compare the works of Studio Ghibli to those of Walt Disney Animation Studios? Ostensibly, Disney‘s and Ghibli‘s movies are somewhat comparable, however, these studios were founded and are comprised of people who grew up in different countries, at a different time, each with their own history, assortment of cultural norms and social customs. We also have to take the structural differences of the studios into consideration, like the fact that Miyazaki produces his movies without a finished script (Miyazaki, 1996, p. 103). All of these differences manifest in the respective studios‘ approach to storytelling, the themes discussed, and how those stories and themes are depicted through animation. In this thesis, I will deconstruct and compare the oeuvre of both Studio Ghibli and Walt Disney Animation Studios by analyzing the cultural, religious and structural influences informing art style, storytelling conventions and themes portrayed in their movies. Based on my initial research, my presumption is that we can draw no reasonable comparison between Miyazaki’s and Disney’s work, other than the fact that both constitute exceptionally successful 2D animated movies. I further presume that Japanese culture exerts greater influence on Ghibli’s work than Western culture does on Disney’s animated features.
Description (de)
Hayao Miyazaki ist einer der einflussreichsten Personen in der internationalen Animationsszene. Durch den Erfolg seiner Filme, die unter Studio Ghibli produziert wurden, hat er sich weltweit einen Namen gemacht, was den Nebeneffekt hat, dass er oftmals mit Walt Disney, einer der maßgebendsten Personen der Westlichen Animationsszene, verglichen wird. In zahlreichen Artikeln und Interviews wird Miyazaki als der „Walt Disney Japans“ bezeichnet; eine Phrase, die sich tief in der Westlichen Kultur verwurzelt hat (Prakash Dwivedi, 2018, p. 63; Robinson, 2011; Cavallaro, 2006, p. 176; 1-12). Miyazaki selbst hat bezüglich seines inoffiziellen Titels sein Missfallen zum Ausdruck gebracht, jedoch ist es ihm bisher nicht gelungen, den Vergleich zurückzuweisen (Japanorama, 2002). Abgesehen von der Tatsache, dass Walt Disney Studios die Distributionsrechte zu Ghibli’s Filmen in 1996 erworben hat (Animation World Magazine, 1996), ist es eine vertretbare Annahme, die Werke von Studio Ghibli mit denen von Walt Disney Animation Studios gleichzusetzen? Die Filme der beiden Studios sind scheinbar vergleichbar, jedoch bestehen diese aus, und wurden von Personen gegründet, die in verschiedenen Ländern aufgewachsen sind, zu unterschiedlichen Zeiten. Die Länder besitzen unterschiedliche Kulturen, soziale Normen und gesellschaftliche Bräuche. Außerdem müssen wir die strukturellen Unterschiede der beiden Studios in Betracht ziehen, wie die Tatsache, dass Miyazaki seine Filme ohne Skript produziert (Miyazaki, 1996, p. 103). All diese Unterschiede wirken sich auf die Erzählstrukturen, die Thematiken, und deren visuelle Darstellung der jeweiligen Studios aus. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Dekonstruktion und dem Vergleich der Gesamtwerke von Studio Ghibli und Walt Disney Animation Studios, durch Analyse der kulturellen, religiösen und strukturellen Differenzen, welche die Arbeitsweise der beiden Studios prägen. Basierend auf erster Recherche vermute ich, dass die Werke von Ghibli und Disney nicht sinnvoll miteinander verglichen werden können. Des Weiteren gehe ich davon aus, dass Japanische Kultur einen größeren Einfluss auf Ghibli‘s werke ausübt, als Westliche Kultur auf Disneys animierte Filme.
Keywords (de)
Hochschulschrift ; Miyazaki, Hayao ; Sutajio Jiburi <Koganei-shi> ; Walt Disney Animation Studios <Burbank, Calif.>
AC-Number
AC15315813
Author of the digital object
Simon Sageder
Date
01.01.2019
Adviser
Lukas Böck
Date
01.01.2019
Licence Selected
Type of publication
Master's Dissertation
Date of approbation period
2019
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.ustp.at/o:3969 - Other links
AC-Number
AC15315813https
//phaidra.fhstp.ac.at/o:3969 - Content
- RightsLicense
- DetailsUploaderResource typeText (PDF)Formatapplication/pdfCreated20.03.2020 12:38:06 UTC
- Usage statistics--
- Metadata
- Export formats