Title (de)
More options for reality
Subtitle (de)
Gestalt, Storytelling und Ethik von immersiven Journalismus
Language
German
Description (de)
St. Pölten, Studiengang Digitale Medientechnologien, Masterarbeit, 2019
Description (de)
Der Einsatz von 360° Videoproduktionen und anderen immersiven Technologien lässt sich immer öfter in den Newsrooms dieser Welt und in dokumentarischen und nicht-fiktionalen Filmproduktionen entdecken. Der Zweck immersiver Technologien wie VR (= Virtual Reality) inklusive 360° Video ist dabei vor allem jener: das Erzeugen von einem „realistischen“ Anfühlen einer virtuellen Umwelt und im speziellen die damit bei den nutzenden Personen erweckte Empathie. Diese Arbeit beschäftigt sich mit dem Thema „immersiver Journalismus“, untersucht seine Gestalt, Formen des Storytellings und thematisiert medienethische Konflikte wie möglichen Missbrauch und Manipulation.
Description (en)
The use of 360° video productions and other immersive technologies in our newsrooms and in documentary and non-fiction film productions can be discovered with increased frequency. The purpose of immersive technologies such as VR (= Virtual Reality) including 360° video is about the "realistic" feeling of the virtual environment and in particular the awakened empathy in the people using it. This thesis deals with the topic of "immersive journalism", investigates its general form, types of storytelling and deals with ethical conflicts such as abuse and possible manipulation.
Keywords (de)
Videoproduktion ; Immersion ; Journalismus
AC-Number
AC15392341
Author of the digital object
Barbara Kainberger
Date
01.01.2019
Licence Selected
University of Applied Sciences St. Pölten | Campus-Platz 1 | A-3100 St. Pölten | T +43/2742/313 228-234